söndag 1 april 2012

Rockumentary ❤

Jag älskar verkligen musikdokumentärer. Det spelar ingen roll om jag tycker om bandet eller artisten den handlar om. Nu, t.ex., så har precis en dokumentär om Simon & Garfunkel slutat på SVT2. Jag har ingen direkt relation till dem. Visst, man har ju hört Sound of Silence och Bridge Over Troubled Water, men mycket mer än så är det nog inte. Jag tycker bara om att lyssna på andra musiker prata varmt om en artist eller ett band och jag bara njuter av kuriosa om gitarrsträngar och turnéplaner.

 Mina 5 favoritmusikdokumentärer: (inte nödvändigtvis i ordning)
  • "Lemmy - 49% motherfucker, 51% son of a bitch" - Dokumentären om den legendariske sångaren och basisten i Motörhead och hans nästan femtioåriga kärriär inom hårdrocken. 
  •  "Beyond the Lighted Stage" - en dokumentär om det kanadensiska bandet Rush och deras 40-åriga karriär som band samt upp- och nedgångar genom dödsfall och relationer mellan medlemmarna.
  • "Foo Fighters - Back & Forth" - dokumentären om mitt favoritband! Handlar om hur det startade med Kurt Cobains död och Dave spelade in första skivan själv fram till och med den nyaste skivan. Väldigt bra och väldigt gripande på vissa ställen. Även de snällaste kan vara grymma ibland. 
  • "Metal Evolution" - även känd som Hårdrockens Historia i Sverige. Dokumentärserie i 11 avsnitt (tror jag) av kanadensarna Scot McFayden och Sam Dunn. Väldigt noggrant utförd och välskriven som verkligen går in i grunden av metalmusik. 
  • "Anvil - The story of Anvil" - om det kanadensiska (många kanadensare nu) metalbandet Anvil och deras "struggle" att sälja massa skivor. De har hållit på skitlänge och aldrig "caught a break" men kämpar på. Mycket drama mellan medlemmarna i denna. 

Andra dokumentärer som jag VILL se: 
  • "Tom Petty - Runnin' Down A Dream" - handlar såklart om Tom Petty och hans band the Heartbreakers som har gjort musik i över 30 år. Inte helt min musiksmak, men jag kan lyssna på all musik där man märker att den som spelar verkligen är en bra musiker. Det hörs faktiskt. Jag kan till och med lyssna på Petter (rapparen) som är way off i min musiksmak.
  • "It Might Get Loud" - The Edge (U2's gitarrist), Jimmy Page och Jack White pratar om elgitarrens historia. Behöver jag säga mer? 
  • "Pearl Jam Twenty" - Pearl Jam har varit ett av grungens mest inflytelserika band i över 20 år. Den är regisserad av Cameron Crowe som även har regisserat en av de bästa musikfilmerna någonsin, Almost Famous
  • "Kurt Cobain - About A Son" - Behöver jag säga vad den handlar om?

Se även: 
  • "This Is Spinal Tap" - en mockumentary om ett fiktivt metalband på 80-talet. Väldigt rolig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar